Sjukhus, RS-virus och lunginflammation!

Just nu är vi inlagda sen i onsdag-torsdags natt! Åkte först in akut i tisdags natt när Tyra visade tecken på att ha det tufft i andningen , lät roslig snorig och hostade, hade även feber 38,5. Sänkan va 21, ska normalt ligga under 8.
Blev hemskickade för dom tyckte vi kunde va hemma, men hålla koll för allt tydde på RS. Onsdag vid halv tolv på dan åkte vi in igen, blev hemskickade igen. Sen på kvällen så blev hon sämre, åkte in igen och fick tillslut en röntgen på lungorna som visade lunginflammation. Vid detta laget hade hon det riktigt tufft, jag höll på att bryta ihop när jag hörde hur hon kämpade för att andas..

Hon hade då 38,8 i feber.Och sänkan va nu på 54!!
Oh vad jag önskade att jag kunde ta över hennes besvär istället! Nu får hon hjälp med adrenalin inhalator så det blir lättare att andas, hon får antibiotika , alvedon och är under uppsikt. Hon är ju lite piggare idag, men har det tufft med andning emellanåt. Vi får stanna minst en natt till. Åh vad jag saknar Anton redan.. I morse hade han sagt till Olof, - jag hittar inte mamma, pappa!...

Olof får ju besöka oss men inte Anton för att här är på många barn som är känsliga. Just nu är här bara små barn med RS på avdelningen. RS virus är ett förkylningsvirus, som när det drabbas barn under 6månader sätter sig på luftrören och andning. Vi vuxna och oftast äldre barn får det som en förkylning, eftersom vår kropp klarar av viruset utan att vi blir så sjuka.. Nu är det extra viktigt att hon bla inte träffas rökare som bär på henne osv. Ska hon träffa rökare e det viktigt att dom inte nyligen rökt och att dom duschat, tvättat håret och har rena kläder. Detta gäller även barn som inte är sjuka men som är under 6månader, men även till alla barn.
Har alltid sagt att det är överdrivet!! Men det är det verkligen inte!!!

Har aldrig innan förstått hur farligt det är, nu har jag blivit upplyst här och förstår! Jag är så glad att jag slutade röka under graviditeten, blir så arg när jag tänker på dom som rökt när dom var gravida, amma och även efter i barnens närhet. Förlåt ni som jag känner som känner er träffade, men jag känner så. Om jag rökt så hade jag aldrig förlåtit mig själv om jag satt här nu.

Även om jag inte fick på papper att det inte va jag som garanterat orsakat det, men jag hade ju inte med handen på hjärtat kunnat säga att jag gjort ALLT i min makt för att få ett friskt barn och ge dom bästa möjligheterna!!

Och nu när jag hör hur det piper i lungorna, så hade jag ju tänkt att jag kanske hjälpt till för att jag rökt.
Eller om hon hade varit sjuk när hon föddes eller i värsta fall fått eller får cancer i livet, hade jag kunnat leva med frågan om min rökning orsakat det?

Tänk på det att även om du får ett friskt barn när det föds så finns det ju forskning att det kan drabba dom senare i livet med olika sjukdomar pga rökning, bla hjärt och kärl sjukdomar.

Alla gör ju givetvis som man vill men jag måste va ärlig att det är hemskt o egoistiskt, förlåt ni som tar illa upp, men så e det!
Det är så lätt att säga ex. att ingen jag vet är sjuk, eller att mina barn är fina och friska, trots jag rökt eller att du själv e frisk fast din mamma rökte men tänk OM, och det kan ju visa sig senare i ditt barns liv, varför vill du riskera ditt barns liv för du vill ha tillfredställelse?

Har svårt och höra att mina barn är mitt allt från en mor som röker när hon är gravid och ammar.
Säger givetvis inte att det inte är sant, men vill du inte ge ditt barn dom allra bästa möjligheterna i livet? I dag vet man ju så mycket om hur farligt det är. Du kan ha tur och få friska barn som får leva ett friskt liv, men det är ju som rysk roulette!

FÖRLÅT men jag ser små bebisar här nu som har det så tufft o andas, fick mig o tänka och bli arg.
Så känner jag!

Va rädda om varann och era barn, man får oftast bara en chans i livet!
Och tänk på ex Victor som jag berättat om, han fick cancer, och hans föräldrar rökte förvisso inte, men tänk om det var ditt barn och du rökt, hade man inte kännt då att det ev. fanns risk till att jag orsakat det??

 

Puss puss

Kommentarer
Postat av: Änglahus

Tänker på er! Och jag är faktiskt en av dem, som p g a att mamma rökte under graviditeten & att jag själv rökte ett par år, fick astma. Så visst kan det komma senare! Apropå de fina förslagen på dopgåvor, har du varit inne på Syster lycklig, supersortiment! ;0)

2010-02-13 @ 16:39:31
URL: http://anglahus.blogspot.com
Postat av: therese

Ush bella hade oxå rs när hon var ca 3 veckor.. Låg oxå inne några dagar! Skönt att det är bättre med henne!! Krya på hon=) Kram

2010-02-13 @ 19:01:03
URL: http://isabellnicole.blogg.se/
Postat av: Mia

Stackars liten. Skönt att hon mår bättre nu.

Kram

2010-02-14 @ 19:30:01
URL: http://mijasblogg.blogg.se/
Postat av: Gordi

Håller helt o hållet med dig om det med rökningen.

2010-02-17 @ 21:40:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0